Identiteit
Vanaf 1 januari 2020 zijn wij een openbare basisschool. Tot die datum waren wij een algemeen bijzondere basisschool, ofwel samenwerkingsschool. Dit was ontstaan door fusies van de oorspronkelijk drie scholen in Slootdorp. Door deze geschiedenis is het gesprek over de identiteit van de school altijd actueel op De Meertuin. Ouders en team bepalen samen hoe we levensbeschouwelijk onderwijs vorm geven op school.
De school is voor kinderen een oefenplaats voor de wereld van de volwassenen. Die wereld is een wereld vol verschillen. Het gaat erom die verschillen te begrijpen en te respecteren, en ze als bron te zien voor een rijker leven en een mooiere wereld. Als wij erin slagen deze boodschap mee te geven, dan zijn wij tevreden!
Identiteitsraad
Om het karakter van de school te borgen en (de kwaliteit van) het levensbeschouwelijk onderwijs te bewaken, hebben we een zgn. identiteitsraad opgericht.
Trefwoord
Wij gebruiken de methode Trefwoord. Deze methode biedt ons de mogelijkheid om samen te werken in de voorbereiding, de keuze van materialen enz. Een interne werkgroep, bestaande uit leerkrachten en ouders van verschillende achtergronden, bereidt de thema’s voor en zorgt ervoor dat alle levensbeschouwingen bij elk thema voldoende aan bod komen. In de teamvergaderingen vindt verdere afstemming plaats over wat we wél en wat we niet doen uit de aangereikte verhalen en activiteiten. Bij de voorbereiding van vieringen zoals Kerst en Pasen wordt samengewerkt met de identiteitsraad. De lessen levensbeschouwing worden door de eigen leerkracht gegeven in de eigen groep.