Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen
  • Home
  • Onze school Onze school
    • Team
    • Visie
    • Identiteit
  • Onderwijs Onderwijs
    • Pedagogische tact
    • Kanjertraining
  • Ouders Ouders
    • Ouderbetrokkenheid
    • Ouderwerkgroep (OWG)
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Identiteitsraad (IR)
    • Social Schools
  • Praktisch Praktisch
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Procedures en regelingen
    • Aanmelding en toelating
    • Leerlingenzorg
    • Afspraken
  • Downloads Downloads
    • Schoolgids
    • Kanjeraanpak
    • Pestprotocol
    • Aanmeldingsformulieren
  • Contact
Pedagogisch tact
Kanjertraining
Identiteit
Onderwijsvisie

Visie

De Meertuin: Nieuwsgierig de wereld in!

Midden in de Wieringermeer, in Slootdorp staat De Meertuin, een dorpsschool waar leerlingen zich vrij voelen om te leren, nieuwsgierig en ondernemend zijn en met zelfvertrouwen de wereld ontdekken. Met ouders, team en leerlingen hebben we een missie:

Zelfvertrouwen om uitdagingen aan te kunnen gaan, creativiteit om problemen op te lossen en weerbaar zijn in de moderne maatschappij; dat is wat we onze leerlingen mee willen geven. Het team van De Meertuin ontwikkelt hiervoor een beredeneerd aanbod voor ieder kind. De basisvakken rekenen en taal worden geïntegreerd in dit aanbod, waardoor leren betekenisvol en uitdagend is.  We kiezen een lijn, maar blijven goed kijken of we hiermee het gewenste resultaat behalen. De Meertuin is een school waar we samen leren vanuit de overtuiging dat alles groeit wat je aandacht geeft.

 

De Meertuin: een school waar we buiten naar binnen halen en binnen naar buiten. Waar natuuronderwijs een centrale plek heeft.  Waar we kinderen bewust van de omgeving laten zijn. Waar het onderwijs modern is. Waar we kinderen zelfstandig leren denken. Waar kinderen mogen spelen. Waar uitdaging is voor elk kind!

 

Schoolcultuur en pedagogisch klimaat

De Meertuin is een plek waar je mag oefenen voor de echte wereld. Kinderen voelen zich ontspannen en veilig op school.  Het team ondersteunt leerlingen op eigen niveau; ieder kind krijgt de aandacht die hij/zij nodig heeft. We kennen elkaar; deze basis van vertrouwen geeft de mogelijkheid om optimaal in te spelen op de behoeften van ieder kind. Er is aandacht voor het leren van vaardigheden; niet het eindresultaat,  maar het leerproces staat centraal.

We gebruiken de Kanjertraining als gemeenschappelijke taal om ons pedagogische klimaat neer te zetten. Het kunnen maken van eigen keuzes is hierin essentieel.  Er is een positieve sfeer. We leren kinderen om naar zichzelf te kijken en trots te zijn op wat ze kunnen.

 

Inrichting schoolgebouw en schoolplein

Kinderen weten zelf waar hun talenten liggen en wat ze nog moeten leren. Dit eigenaarschap van leren is zichtbaar in de school. Er zijn verschillende werkplekken. Om te onderzoeken, ontdekken, praten, leren, opzoeken, uitvinden. We halen de wereld de klas in. Buiten naar binnen en binnen naar buiten. Er zijn voldoende digitale leermiddelen voor alle leerlingen. Er is duidelijk zichtbaar waar de kinderen aan werken. De school ziet er aantrekkelijk, netjes en verzorgd uit.

 

Partners

School en ouders voeden samen de kinderen op. We kennen de ouders  goed, zodat we weten wat we aan ze kunnen vragen en waar ze ons mee kunnen helpen. Ouders zijn altijd welkom op school; ook om mee te doen in de lessen. Oudercontact momenten zijn, zo mogelijk, altijd met het kind erbij. We dragen gezamenlijk zorg voor de leeromgeving van de kinderen.  Ouders-kind-leerkracht: We hebben samen het eigenaarschap. 

We zoeken naar mogelijkheden om bewoners van Slootdorp, bedrijven en organisaties in onze regio  te betrekken bij onze school en onderwijs. Samenwerking met de kinderopvang Kappio is goed georganiseerd. De peuterschool is onderdeel van de school en de BSO denkt mee over een naschools aanbod.

 

Leerkrachtkwaliteiten

Leerkrachten op De Meertuin zijn coachend, begeleiden kinderen en kunnen loslaten: ruimte geven aan kinderen.  Leerkrachten op De Meertuin zijn empatisch, creatief, hebben vertrouwen in zichzelf en collega's, staan open voor nieuwe dingen, zijn nieuwsgierig, flexibel, zien talenten en zetten die in. 

Leerkrachten zijn flexibel, ze passen zich aan, aan wat de kinderen nodig hebben.  Leerkrachten werken goed samen, kennen elkaars leerlingen en zorgen voor een goede overdracht naar de volgende leerkracht.

 

Eindprofiel van de Leerling

Kinderen van de Meertuin zijn nieuwsgierig en ondernemend. Zij voelen goed aan hoe zij hun talenten positief kunnen inzetten in groepswerk en voor hun eigen ontwikkeling. Vanuit een nieuwsgierige, open houding ontdekken zij de wereld.  Kinderen van De Meertuin zijn zelfstandig, kritisch naar zichzelf en de ander en kunnen met respect omgaan met andersdenkenden.  Kinderen van de Meertuin kunnen doorzetten als het even moeilijk is. Zij hebben voldoende weerbaarheid om te kunnen omgaan met tegenslagen. Kinderen van De Meertuin kunnen hun eigen mening goed verwoorden en durven dit ook!

Pedagogisch tact

Kanjertraining

Aanmelden

Onderwijsvisie

Home
Onze school Team Visie Identiteit
Onderwijs Pedagogische tact Kanjertraining
Ouders Ouderbetrokkenheid Ouderwerkgroep (OWG) Medezeggenschapsraad (MR) Identiteitsraad (IR) Social Schools
Praktisch Schooltijden Vakanties en vrije dagen Procedures en regelingen Aanmelding en toelating Leerlingenzorg Afspraken
Downloads Schoolgids Kanjeraanpak Pestprotocol Aanmeldingsformulieren
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools